Spelen in de jaren ’90

Ben jij een kind van de jaren 90? Dan ben je opgegroeid met grunge muziek, Game Boys en baggy jeans. Het wereldtoneel veranderde ingrijpend. De Sovjet-Unie viel uiteen, de Europese Unie stond op en Nelson Mandela werd president van Zuid-Afrika. Het was een tijd van liberalisering en massaconsumptie. Mobiele telefoon en e-mail maakten de wereld kleiner en meer verbonden, neonkleuren maakten plaats voor zachte tinten en je ruilde die oude Discman in voor een moderne MP3-speler. Maar… met welk 90s speelgoed speelde je?

Ken je ze nog? Flippo’s!
Herinner je je nog de flippo’s? Deze plastic schijfjes die verborgen zaten in zakken chips, veroorzaakten een heuse rage in de jaren 90. Hoewel de flippo zelf nieuw was in Nederland, is de spelvorm al eeuwenoud. De oorsprong ligt in het begin van de zeventiende eeuw, in het Japanse spel Menko, dat toen heel populair was in dat land. Destijds waren de afbeeldingen (op kaarten) ninja’s en samoerai, later werden die vervangen door militairen en nog weer later door anime en manga-figuren. Ook bij de flippo’s zijn de figuren een weerspiegeling van de tijd; de Looney Tunes waren heel populair in de jaren 90.

Deze plastic schijfjes, Flippo’s, die verborgen zaten in zakken chips, veroorzaakten een heuse rage in de jaren 90.

“Het ging mij niet om de chips maar om die ene ontbrekende Flippo!”

Xander (39)

Jaren 90 games: op Nintendo, Mega Drive en PlayStation
Na de personal computer veroverde de spelcomputer snel terrein. Gaming werd hot. Allereerst natuurlijk Nintendo, met de inmiddels tot cultheld geworden Mario. Sega introduceerde eind jaren 80 en begin jaren 90 de Mega Drive en het verslavende spel Sonic the Hedgedog. En terwijl die twee merken hun best deden om consumenten aan zich te binden, bracht Sony de PlayStation op de markt. Die werd uiteindelijk het populairst. Ook voor jou? Of blijft Mario jouw held 😊?

Sonic the Hedgehog (C) Sega

Sonic the Hedgehog (C) Sega

LEGO en Barbie blijven populair door vernieuwing
By the way, kocht jij je speelgoed altijd nieuw? Of toverde je vader of moeder af en toe een doos tevoorschijn die op zolder had gestaan?

LEGO bijvoorbeeld. Daar kan zelfs je opa mee zijn opgegroeid, want het begin was zelfs in 1916. Passé dus? Nou nee. Ook in de jaren 90 heeft LEGO opnieuw een duidelijk stempel gedrukt op het speelgoed. Datzelfde geldt voor Barbie. Het geheim? Meebewegen met de veranderende vraag en blijven vernieuwen. Dat deden ze onder andere door cd-roms uit te brengen waardoor kinderen en volwassenen hun eigen creatieve ideeën konden loslaten op speelgoedproducten, met hulp van technologie.

“Barbies! Na schooltijd was ik met mijn beste vriendin urenlang bezig met het stylen van onze Barbies!”

Chantal (40)

Barbie won bovendien aan populariteit door samenwerkingen met Disney en de introductie van Becky, de ‘allereerste pop’ in een rolstoel. Niet zonder ophef, want mensen waren boos omdat Becky met haar rolstoel geen toegang had tot Barbie’s droomhuis. Desondanks groeide de pop uit tot een rolmodel en werd ze een groot commercieel succes.

Barbie Becky (C) Mattel

Barbie Becky (C) Mattel

De revival van Action Man
Na het succes in de jaren zestig en zeventig, beleefde ook Action Man een revival in de jaren negentig. Hasbro verruilde de militaire invalshoek voor die van extreme sporten. Met succes. Daarna werd Action Man onderdeel van een Britse animatieserie die toch weer het militaire thema als uitgangspunt had. Action Man vecht in deze serie tegen terroristische organisaties, waaronder zijn eerste vaste vijand Dr. X. De Action Man figuren kregen door de jaren heen steeds nieuwe functionaliteiten en nieuwe mogelijkheden om te bewegen. Heb jij er toevallig nog eentje bewaard?

K’NEX: innovatief constructiespeelgoed
Een compleet nieuw fenomeen in de jaren 90 is K’NEX. Dit is een vorm van plastic constructiespeelgoed dat tussen LEGO en Meccano in zit. In eerste instantie kon je een K’NEX bouwwerk alleen handmatig bewegen met behulp van een zwengel, maar al snel werden de constructies voorzien van tandwielen en motoren. De meest innovatieve vorm, Cyber K’NEX, kon zelfs bewegen als een robot.

Mascotte Brinkie aan het k'nex-en in het Speelgoedmuseum

Mascotte Brinkie aan het k’nex-en in het Speelgoedmuseum

Jurassic Park: film met impact
Tussen al dat geüpdate en nieuwe speelgoed, was er ook een film die grote indruk maakte op de kinderen en jongeren uit die tijd: Jurassic Park. Het succes van komt vooral door het gebruik van computer genereerde beelden (CGI) en animatronics: poppen uitgerust met techniek waarmee ze kunnen bewegen.

Jurassic Park: een van de succesvolste sciencefiction-avonturenfilms aller tijden.

Jurassic Park: een van de succesvolste sciencefiction-avonturenfilms aller tijden.

Er wordt zelfs gesproken over de ‘Jurassic Park-generatie’. Niet onterecht, want jongeren in de jaren negentig kozen veel vaker dan voor die tijd voor een carrière als paleontoloog. De succesvolle film beïnvloedde niet alleen het speelgedrag van kinderen, maar veranderde ook complete speelplekken in prehistorische werelden. En iedereen maar denken dat dinosaurussen uitgestorven waren!

Speelgoedmuseum: even terug naar de 90s!
Flitsen er nou tijdens het lezen allerlei beelden voorbij uit je jeugd en zou je daar wel eens even naar terug willen gaan? Bijvoorbeeld voor jezelf, of om je kinderen te laten zien met welk speelgoed jij vroeger niet kon ophouden te spelen? Bezoek dan het Speelgoedmuseum.